duminică, 29 ianuarie 2012

Maria: Partea de sud a Chinei

Maria: Partea de sud a Chinei din 28 ianuarie 2012 tradus de Ileana Ruxandra în 2019

China e cețoasă. Dacă n-am fi văzut cerul senin la Marele Zid Chinezesc în apropierea Beijing-ului, am fi plecat din China gândindu-ne că cerul lor e de un gri indescriptibil. Ceea ce și este în majoritatea locurilor. Este de asemenea frig — purtam ciorapi lungi, două perechi de iegări (Doamne, îți mulțumesc pentru India și punjabi), jambiere, tricoul cu mânecă scurtă și cel cu mânecă lungă. Peste care purtam sarong-ul pe post de eșarfă (nu-mi dau seama de ce nu m-am gândit la asta până acum), haina și apoi Marmota (haina de vânt). Și mănuși. Și căciulă. Și gluga. Ca să nu mai spun de șosete. Și peste toate astea, dacă nu mergeam suficient de repede, tot era rece!

Să nu mă înțelegi greșit. În China sunt locuri frumoase. În Guilin, dealurile arătau ca niște jeleuri verzui închis, mari, grăsane. Și am găsit miere solidă. Nu poate fi ceva mai bine decât asta. În Guangzhou… nu pot să-mi aduc aminte nimic din Guanzhou cu excepția faptului că ne-am uitat la „Life as we know it“ pe laptop, noi trei, înghesuiți într-un pat de o persoană. Și aveam cu toții mâinile reci. Corecție: îmi aduc aminte că ne-am dus la un Pizza Hut și am pierdut bancnota de 100 yuan. Altceva nu-mi mai aduc aminte. Totuși trebuie că am avut un motiv să mergem în Guangzhou.

Motivul oficial este că ne-am întors în partea de sud a Chinei pentru Noul An Chinezesc. Se sărbătorește în ianuarie și depinde de calendarul lunar, de aceea mai este cunoscut și sub numele de Noul An Lunar. Hong Kong are o paradă uriașă pe 23 ianuarie și Ileana a vrut să o vadă. Mă așteptam la ceva mai… zgomotos. Dar nu, a fost foarte civilizat, dacă nu iei în seamă mulțimile care blocau priveliștea la orice și nu puteai să vezi adevărata paradă. Iată descrierea paradei pe care am pus-o pe contul meu de facebook.

Paradă. Lungă. Mă dor picioarele. ERAU OAMENI ACOLO DIN MOLDOVA! ERAU DRAGONI! ȘI OAMENI FLUTURI ADEVĂRAȚI! De-a-devăratelea. Aglomerat. metro. DAR AU CÂNTAT VARIANTA SIMFONICĂ A LUI JUSTIN BIEBER ȘI LADY GAGA! Nu-mi place nici unul… DAR ERA ȘI COLDPLAY! ȘI OAMENI! ȘI NICI MĂCAR NU ERA FRIG! Cu adevărat obosită și ca urmare am plecat zburând. XD o paradă superbă de Noul An Lunar! Apartamentul nostru din Hong Kong era doar o singură cameră… dar cred că a fost cel mai superb apartament în care am locuit până acum. Atât de mic, atât de eficient, atât de ușor de trăit în el! Mi-a plăcut apartamentul.

Mergând spre Macao ne-am lăsat bagajele la feribot, apoi ne-am dus să vedem Centrul Spațial — Ioan a vrut să-l vadă.

Când eram în clasa a opta am făcut meteorologie din care n-am înțeles nimic. Tot nu înțeleg. Am folosit legile de orbitare ale lui Kepler atunci când am scris despre Paa’nik și poate că le-aș putea ține minte ca să demonstrez. Dar altfel… muzeul Spațiului n-a fost un loc prea interesant.

Din Hong Kong spre Macao am luat un turbojet. A fost… interesant. Cumva ca un avion, cu excepția „poeziei“ din partea echipajului și de „Mulțumim că ați zburat cu noi“ (părți de care ne-am putea lipsi, în majoritatea cazurilor).  În Macao a fost mai cald decât în alte orașe din sudul Chinei (și categoric mult mai cald decât în nordul Chinei!). Pe vremuri era o colonie portugheză și majoritatea semnelor — nu, nu, șterge asta — toate semnele sunt în chineză și portugheză, cu ceva semne în engleză din când în când. E un fel de Las Vegas al Asiei (sau cel puțin al Chinei) și sunt cazinouri peste tot. Macao cuprinde peninsula Macao și două insule, Taipa și Coloane. Noi am locuit în Coloane. Nu pot să-mi aduc aminte cum a arătat casa noastră de două zile. Nu pot să-mi amintesc aproape nimic despre Macao, decât Turbojet, drumul cu autobuzul spre casă — a, mi-am amintit acum — o cameră mică cu o baie uriașă și cu un perete de sticlă mată între baie și cameră. Lumina din baie lumina mai bine camera decât lămpile din cameră. Aveau cafea „bună“ aici. Mie nu-mi place cafeaua.

Din moment ce am plecat din sudul Chinei, uite ce am făcut:

Locația favorită: Hong Kong

Cea mai bună mâncare: Guangzhou, la un mic restaurant. Cel mai gras porc din lume. Ți se topea în gură. S-a închis pe data de 20 din cauza Anului Nou. Doar 12 $HK! De ce nu poate să fie mâncare ca asta și în America?

Cel mai fain loc: Apartamentul din Hong Kong.

Cel mai interesant eveniment: Parada pentru Anul Nou din Hong Kong. Erau acolo și moldoveni și am strigat „LA MULȚI ANI!“ Dar nu sunt sigură dacă au răspuns în rusește sau în românește.

Și India:

Orașul favorit: Kerala

Orașul cel mai puțin favorit: Delhi

Cel mai fain loc: Goa sau casa-barcă din Kerala

Cea mai bună mâncare: Restaurantul satului din Kerala. Și foarte aproape pe locul doi, mâncărurile Mamei din Delhi și Goa.

Cel mai interesant eveniment: Taj Mahal de două ori. Sau călătoria cu autobuzul din Goa la Hampi. Sau întâlnirea cu femeia din Elveția, cea zgâriată de o vacă. Sau maimuțele. Sau conducând prin Agra. Sau — cred că ai înțeles.