Guten tag!
Salut, suntem în Viena. De la aeroport luăm trenul. Nu este nici o opreliște, nimic nu împiedică fluxul oamenilor în a veni și pleca. La intrarea în stație sunt două cutii unde ne ștampilăm singuri biletele. Este responsabilitatea noastră. Trenul este lat și are uși care nu se deschid automat (ceea ce face să fie o călătorie liniștită). Mihai se întreabă dacă o să ne dăm seama cum să le deschidem, dar era chiar simplu, trebuia să tragem de mâner.
În stație suntem întâmpinați de Alina, verișoara noastră. Locuiește aici cu Victor, fiul ei de 9 ani. Deși am tot auzit povești despre el, acum e prima oară că îl vedem (doar Mihai l-a văzut cu câțiva ani în urmă). Curiozitatea e mare de amândouă părțile. Ora 10:30 noaptea. Ne spune bună și după ce se uită bine la noi, se duce direct în pat. La 6:30 dimineața se scoală să meargă la școală. Noi stăm până târziu și mâncăm și vorbim și mâncăm, în stil românesc.
Asta s-a întâmplat în seara următoare: rață, găluște și varză roșie |
Prima zi o luăm încet. După un mic dejun întârziat, adulții și Ileana merg la plimbare, lăsându-i pe băieți să se joace Lego, supravegheați de Maria.
Ricșe moderne, dar tot nu m-aș sui în ele. |
Vrem să avem un prim contact cu orașul, cu clădirile vechi, albe, curate, cu linii simple. La parter au restaurante sau cofetării, ceva mese și scaune, sub umbrele colorate.
Clienții pot să vadă cum sunt produse prăjiturile, în timp ce le mănâncă. |
Toată lumea e îmbrăcată cu grijă, chiar și turiștii (și sunt mulți, din toată Europa și chiar din îndepărtata Asie).
Vizităm catedrala Sf. Ștefan, cu fațada acoperită de schele. Specialiștii încearcă să găsească un tratament pentru bacteria care îi întunecă pietrele. Cu toți turiștii care se plimbă de colo-colo, făcând fotografii, nu mai seamănă cu un loc de rugăciune.
Mergem spre palat
În fața Hofburg-ului au găsit ruine romane. |
și de acolo spre Operă.
Ne terminăm seara la “Haus der Musik”, casa muzicii, un muzeu interactiv despre sunet, sistemul auditiv și cum interpretează creierul mesajele, limitele.
Granule de nisip peste care trece sunetul. |
Batonul lui Strauss și ale altor celebri dirijori. |
Am putut să și compunem muzică, aruncând cu niște zaruri muzicale
sau suprapunând diferite sunete [din mediu (stradă, plajă), omenești (strănut, râs, plâns) cu alte linii melodice]
sau chiar să conducem orchestra filarmonică cu un baton magic. Pe ecran puteam vedea muzicienii așteptând semnalul nostru. Ne puteam alege una din șase piese muzicale celebre și apoi trebuia să mișcăm bagheta. Muzicienii urmau mișcările noastre cântând mai repede sau mai încet. Șmecheria era să miști batonul în ritmul real al melodiei.
Altfel, erau expoziții informative despre Mozart, Beethoven, Haydn, Schubert, Mahler cu obiecte din perioada vieții lor.
Cărticelele cu șnur sunt de fapt carnete de dans. Bărbații invitau fata la dans, iar ea se uita să vadă ce dansuri are valabile. Dacă el prefera polka sau mazurca sau valsul, îi scria numele acolo. |
A doua zi, deși am vrut să pornim ceva mai devreme, tot pe la 11 ne-am mobilizat să vizităm palatul.
Nu noi am făcut-o! |
Hofburg era rezidența de iarnă a familiei imperiale, acum un muzeu în cea mai mare parte a timpului și loc pentru recepții oficiale.
Calul și trăsura aduc nostalgii trecute, dar și mirosuri pestilențiale. |
Începe într-un mod inedit: cu bucătăria și vasele ei. Chiar și acum, când ne gândim la cine oficiale, avem tendința să ne gândim doar la oamenii care participă, fără să acordăm nici o importanță obiectelor de pus pe masă și aranjamentelor.
Fiecare invitat își avea setul lui de tacâmuri (făcut din argint frumos modelat), câte unul pentru fiecare din cele 10 până la 20 de feluri de mâncare, cu setul lui de pahare (pentru fiecare fel de vin ce însoțește mâncarea) dimpreună cu sticlele de vin și carafele de apă.
Farfuriile erau tot din argint, ca și platourile și alte vase de servit. Atâtea vase! Doar imaginează-ți câți oameni trebuiau să mânuiască lucrurile astea, să le lustruiască, să le acopere cu șervețele ornamentale, să le care încărcate cu mâncare și tot așa.
Cine lucra sub supravegherea cui. |
Arta pe cale de dispariție a șervețelelor. |
Era de asemenea și un set de 12 vase de aur, doar pentru familia imperială. și asta era doar o parte, cea obișnuită, pentru că celelalte au fost topite pentru a finanța războaiele cu Napoleon.
Expoziția continua cu candelabrele de bronz aurit pe tăvi cu oglindă (ca să reflecte lumina lumânărilor)
și vase de porțelan (fiecare o bijuterie în sine, cu margini ca de dantelă și culori deosebite și aurite).
Tot e bine că nu aveau două seturi, unul pentru aici și altul pentru Schoenbrun, palatul de vară. Împachetau lucrurile în cuferele lor și le mutau.
Își puteau permite să facă toate astea impunând taxe grele. Dar în Joia Mare familia imperială spăla picioarele a 12 oameni săraci, împărăteasa la 12 femei sărace, le dădeau o masă bună și-i trimitea acasă cu o cană de bere cu sigiliul imperial, făcută din argint. Poate credeau că în felul acesta își îndeplineau datoria creștină.
Mai pune și niște bere, chelneri în pantaloni scurți de piele, chelnerițe în rochii tradiționale și îți faci o idee.
A treia zi Mihai s-a dus de unul singur să viziteze muzeul cu bijuteriile regale precum și alte muzee (care nu erau în planul lui inițial, dar pentru că era singur, a putut să facă ce l-a tăiat capul) în timp ce noi am stat acasă și ne-am jucat și am vorbit.
Ca să fie clar: oamenilor le plac lucruri diferite. Copiii noștri se plângeau când trebuiau să asculte operă sau muzică simfonică. Victor, a pus câteva întrebări, a ascultat cu atenție povestea înainte de spectacol și a stat lipit de genunchii mamei lui tot spectacolul. La sfârșit a declarat că i-a plăcut, foarte mult, și că mai vrea să meargă.
Astea au fost singurele Klimt pe care am putut să le fotografiem. |
Grăbindu-ne spre casă mergeam pe partea stângă a drumului, chiar ne-am și ciocnit de cineva. “Turiști!” îmi spun, “nu știu pe care parte a drumului să meargă!” Apoi îmi dau seama că eu sunt cea care greșește... și doar acum 9 luni am avut primul contact de lungă durată cu condusul pe partea cealaltă a drumului. După Japonia, India, Noua Zeelandă, Australia, Africa de Sud și Marea Britanie, e timpul să mă reîntorc la normalul meu, să merg și să conduc pe partea dreaptă a drumului.
Acesta este Mormântul "Jefuitorului" Necunoscut (Soldatului Rus) |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu