miercuri, 26 octombrie 2011

Kyoto - scurtă recapitulare

Mihai: Kyoto - scurtă recapitulare din 26 octombrie 2011 tradus de Ileana Ruxandra în 2019

Kyoto, din punct de vedere cultural sau al comorilor istorice, e concurat doar de câteva locuri din lume, probabil Roma, Paris sau Atena. A îndeplinit rolul de capitală a Japoniei pentru mai mult de 1100 de ani, aici este locul unde întâlnești Japonia. A fost prima noastră destinație din călătoria în jurul lumii, o introducere și în același timp, un test. Eu cred că a fost un început bun.  Am avut puțin mai mult de o săptămână, două zile le-am petrecut în excursii de câte o zi una la Himeji și una la Nara. Am avut noroc să avem o căsuță mică în centrul orașului. Proprietarul, Kazuya —gazda perfectă— ne-a lăsat să eliberăm casa la ora 8 seara, o zi în plus —copiii au petrecut-o toată în casă, dar noi am ieșit să vedem mai mult. Am împărțit orașul în regiuni și le-am cutreierat cu diligență. Câteva locuri sunt în centrul orașului, dar marea majoritate sunt la periferie, nord și sud, est și vest.

Populația Kyoto-ului este puțin mai mare de 1,5 milioane. Face parte din regiunea metropolitană Osaka-Kobe-Kyoto, cu aproape 19 milioane de locuitori. Din ceea ce am citit este o provocare să păstreze un echilibru între dorința de modernizare și dezvoltare și cea de a păstra vechiul mod de viață și datoria de a proteja toate aceste valori culturale. Este un oraș uriaș, care, într-un anume fel reușește să păstreze acel sentiment de oraș provincial. Din orice punct al marilor bulevarde o cotești și ajungi pe o străduță îngustă cu căsuțe tradiționale. Kyoto are 17 Monumente ale Umanității, 1600 de temple, 400 de altare, palat imperial și multe alte lucruri interesante. Ne-am concentrat pe locuri unice și numai cele mai importante. Ca să nu uităm, am văzut următoarele:

1. Castelul Himeji
  2. Higashi Hongan-ji
  3. Nishi Hongan ji
  4. Tō-ji (cea mai înaltă pagoda)
  5. Tōfuku-ji
  6. Fushimi-Inari-Taisha
  7. Kiyomizu-dera
  8. Ginkaku-ji (Pagoda de Argint)
  9. Hōnen-in
  10. Shōren-in
  11. Kinkaku-ji (Pagoda Aurită)
  12. Ryōan-ji
  13. Tenryū-ji
  14. Nara, Tōdai-ji (cea mai mare structură de lemn din lume)
  15. Nara, Kōfuku-ji Pagoda (a doua cea mai înaltă pagodă)
  16. Daitoku-ji
  17. Palatul imperial din Kyoto
Iată dovada:
Castelul Himeji - cel mai frumos castel japonez

Higashi Hongan-ji

Nishi Hongan ji

Tō-ji (cea mai înaltă pagoda)

Tōfuku-ji

Fushimi-Inari-Taisha

Kiyomizu-dera

Ginkaku-ji (Pagoda de argint)

Hōnen-in

Shōren-in

Kinkaku-ji (Pagoda aurită)

Ryōan-ji

Tenryū-ji

Nara, Tōdai-ji (cea mai mare structură de lemn din lume)

Nara, Kōfuku-ji Pagoda (a doua cea mai înaltă pagodă)

Daitoku-ji (o mică statuetă ascunsă într-un colț)

Palatul Imperial din Kyoto (gradină interioră)

Dacă am fi avut mai mult timp am fi vizitat mai multe locuri, poate castelul Nijo-jo, Chion-in, muzeul Manga, dar suntem de acord că ne-am descurcat foarte bine. Toate sunt unice, stiluri diferite, istorii diferite. Multe din ele sunt reconstruite de curând, păstrând planul original, uneori la o scară mai mică. Aceste temple au niște grădini uluitoare. N-am petrecut prea mult timp în clădirile religioase, uneori prost iluminate, întotdeauna având prea puțină informație în engleză. Mai mult am stat pe afară și ne-am plimbat prin grădini. Câtă bucurie! Am avut vreme bună și ne-am potrivit în cea mai bună perioadă a anului. Poate dacă am fi fost cu o săptămână mai târziu am fi văzut un colorit autumnal, dar chiar și așa, am întrezărit puțin galben și puțin roșu, vestind spectacolul ce va urma.

În timp ce eram în Kyoto Amazon m-a anunțat că noua carte „Steve Jobs” poate fi descărcată. Am început să citesc cartea și am găsit acest citat al lui „Cel mai sublim lucru pe care l-am văzut sunt grădinile din jurul Kyoto-ului” Am citit acest paragraf de câteva ori. Noi tocmai le-am văzut! A doua zi ne-am dus la Daitoku-ji, o lume în sine, 24 de temple adunate în el, cu numeroase grădini Zen, și am văzut un pic mai mult.

Dar asta nu e tot ceea ce am făcut în Kyoto, am fost și la festivalul Jidai (Jidai Matsuri), la gara Kyoto, am fost la piața tradițională organizată lunar, ne-am plimbat pe străzi și ne-am îndrăgostit de oraș. Am fi vrut să trăim puțin mai mult din cultura tradițională japoneză, mai multă mâncare, poate să întâlnim mai mulți oameni. Fiind prima noastră destinație am fost foarte grijulii să nu cheltuim prea mult, ci chiar să economisim cât s-a putut. Am mâncat acasă de prea multe ori sau am sărit peste mese, am mers distanțe lungi ca să economisim banii de autobuz. Am cheltuit 400$ pe tren si autobuz, 450$ pe mâncare și 325$ pe distracție (adică bilete la temple). Îndreptându-ne către stația de unde luam autobuzul peste noapte până la Tokyo, am căzut cu toții de acord că avem mult prea multe bagaje! Pe lângă asta ne-am simțit foarte bine, funcționăm chiar bine ca echipă și suntem gata să mergem mai departe: